Kundtjänst

Behandling av personuppgifter

Denna integritetspolicy beskriver hur vi samlar in, använder, sparar, lämnar ut och skyddar dina personuppgifter. Stockton är personuppgiftsansvarig för behandlingen och följer alla tillämpliga lagar och regler som finns för att skydda privatpersoners integritet, inklusive personuppgiftslagen (1998:204) (PUL), lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) och sådan annan reglering som implementerar EU:s dataskyddsdirektiv 95/46/EG, EU:s direktiv om integritet och elektronisk kommunikation 2002/58/EG samt EU:s allmänna dataskyddsförordning 2016/679 och eventuella ändringar av, tillägg till eller regleringar som ersätter sådana lagar, förordningar, föreskrifter och regler.

För insamling, hantering och lagring av information som inhämtas via cookies hänvisas till avsnittet ”Cookies” nedan.

Cookies

Stockton och våra serviceleverantörer använder s.k. cookies på våra webbplatser. När du använder stockton.se så godkänner du även användandet av Cookies. En cookie är en liten textfil som skickas från en webbplats till din webbläsare. Cookien kan inte identifiera dig personligen utan endast den webbläsare som finns installerad på din dator och som du använder vid besöket på den aktuella webbsidan (även surfplattor och telefoner med internetuppkoppling omfattas). Olika cookies finns alltså på olika datorer för det fall du använder olika datorer för att nå våra webbplatser.

Cookies skickas till dig från den webbplats du besöker (s.k. förstapartscookie) eller från en annan organisation som levererar tjänster till den aktuella webbplatsen, såsom ett analys- och statistikföretag (s.k. tredjepartscookie). Det finns två sorters cookies, den ena typen kallas sessionscookie och den andra kallas permanent cookie. En sessionscookie skickas till din dator för att webbsidorna ska fungera korrekt under ditt besök. En sessionscookie lagras inte på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare. En permanent cookie lagras däremot i din dator och gör t.ex. så att en webbsida kan känna igen din dators IP-adress och därmed din webbläsare nästa gång du loggar in. Vi använder både sessionscookies och permanenta cookies på våra webbplatser. De behövs huvudsakligen för våra tjänsters funktionalitet, för att hjälpa oss att förbättra vår leverans av produkter och tjänster, ge dig extra funktionalitet eller för att hjälpa oss att rikta relevanta och anpassade annonser till dig.

Serviceleverantörer

Vi använder oss av följande serviceleverantörer:

Google Analytics – Statistik över sidbesökare.
Facebook – Sociala media och marknadsföring.
Instagram – Sociala media och marknadsföring.

PRISER

Alla varor i Stocktons sortiment är angivna inklusive moms, förutom företagsleasing som presenteras exklusive moms, och vi förbehåller oss rätten till ev. prisändringar samt reserverar oss för ev. feltryck och slutförsäljning. Reapriserna gäller så långt lagret räcker.

Vid erlagd order mottager köparen en orderbekräftelse till sin mailadress. Vid felaktigheter såsom förklaringsmisstag eller liknande, avseende det pris eller den produktinformation som anges i orderbekräftelsen eller fakturan, så har Stockton rätt att korrigera sådant pris eller information. Kund äger då rätt att avbeställa sin order inom 2 dagar utan kostnad om korrigeringarna ej godkännes. Vi förbehåller oss rätten att neka en order och reserverar oss för eventuella tryckfel och prisförändringar. Stockton äger rätt att ändra priser på hemsida utan föregående avisering. Vi reserverar oss även för att lagervaror sålt slut eller att produkter utgått hos leverantör. Färgåtergivningen på produktbilden kan eventuellt vara något missvisande p.g.a. t.ex.  grafiska inställningar på datorskärmen. Produkter från Eichholtz är ofta handgjorda av skickliga hantverkare och små variationer i utseende kan förekomma och gör produkterna unika. Produktinformation och monteringsanvisning etc. på engelska förekommer.

Personuppgifter

När du handlar på Stockton.se eller när du blir medlem i vår kundklubb uppger du information som namn, adress, e-postadress och telefonnummer, och i samband med din beställning eller inträde som medlem godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Uppgifterna används för identifikation, administration och för kommunikation med dig som medlem eller användare av Stockton.se, som exempelvis kundanpassade erbjudanden. Uppgifterna används också för kundanalyser och statistik. Personuppgifter kan registreras som kundnummer av Stockton. Vi behandlar dina personuppgifter med högsta försiktighet och garanterar, i enlighet med Personuppgiftslagen (PUL 1998:204), att dina kunduppgifter endast används av stockton.se. Undantaget är att ditt personnummer används av tredjepart (Klarna AB) för att göra kreditkontroll vid faktura eller delbetalning som betalningsalternativ.

Enligt Personuppgiftslagen har du rätt att få ta del av den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta då vår kundtjänst på support@stockton.se.

Företag/hotell/offentliga inredningar

Vi säljer inte bara möbler och inredning till privatpersoner utan även till företag, kommersiella projekt och event. Kontakta oss på support@stockton.se för information och ev. mängdrabatter samt personligt inredningsmöte.

BETALNINGSALTERNATIV

Du kan betala med konto/kreditkort via Klarna.  Du kan även handla med faktura och delbetalningar, och isåfall görs en kreditkontroll görs då online. Du måste ange personnummer alternativt organisationsnummer samt att adressen du anger måste vara den adress som köparen/företaget är bokförd på. Betalningsvillkor blir då enligt Klarnas för stunden gällande villkor. Om fakturan inte betalas i tid skickas det ut en påminnelse och då debiteras också en påminnelseavgift samt dröjsmålsränta enligt Klarnas gällande villkor + gällande referensränta.

ÅNGERRÄTT

Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen full rätt att ångra köp eller byta beställd vara inom 14 dagar från att du mottagit varan, meddela oss detta på support@stockton.se. Undantag från detta är om varan är en beställningsvara. Du ser om varan är en beställningsvara i produktinformationen vid produkten. Stockton återbetalar köpesumman inom 45 dagar i det fall konsumenten på riktiga grunder häver köpet.
 Bytes- och ångerrätten gäller endast om nedanstående krav uppfylls:

  • Varan är obegagnad och felfri.
  • Förpackningen är oskadad och komplett.
  • Varan ej var en beställningsvara vid ordertillfället
  • Faktura/kvitto finns och kan uppvisas.

Ångrar du ditt köp får du hela köpesumman tillbaka, men leveranskostnaden för returen står du själv för och får endast ske med av oss godkänd speditör. Den returnerade varan skall vara samma skick som när du mottog den, och ska returneras i, samt med, sitt originalemballage. Vänligen kontakta oss innan retur så återkommer vi med instruktioner kring hur returen ska ske. Det är du som kund som till fullo ansvarar för varan fram till vi mottagit den i retur. Kontakta oss på support@stockton.se.

Produktgaranti / Reklamation

Har ni en fråga om garanti eller reklamation gäller följande:

  • Stockton följer de av Konsumentköplagen uppsatta regler för garantier och reklamationer.
  • Beskriv utförligt samt bifoga tydliga bilder i mailet på vad som är fel på produkten.
  • Då flertalet av produkterna är handtillverkade kan det av naturliga skäl ibland bli mindre avvikelser mot bilderna. Detta är ej grund för reklamation.
  • I ärenden gällande garanti/reklamation kontaktar ni oss på support@stockton.se
  • Faktura/kvitto skall alltid uppvisas vid åberopande av garanti.
  • Under tiden reklamationen blir utredd får produkten inte användas

Retur av varor

Kontakta oss först på support@stockton.se för att få detaljer om hur returen ska ske. Retur som skickas utan föregående kontakt med oss godkänns ej och all retur skall ske med godkänd speditör.

Tvist

Vid en eventuell tvist följer Stockton den Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

Leveranskostnader Sverige

Order för leverans inom Sverige skickas fraktfritt.

Hjälper Poståkeriet till att bära in varorna?

Om du bor i lägenhet levererar Posten/speditören till portdörren eller trottoarkant och till tomtgränsen om du bor i hus (vid normal framkomlighet). Mindre försändelser levereras till närmsta servicepoint för uthämtning.

Leveranstid

Normal leveranstid är ca 2-8 arbetsdagar om varan finns i lager. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning. Ett flertal av varorna är beställningsvara, om så är fallet för aktuell produkt underrättar vi dig om uppskattad leveranstid per e-mail eller telefon men kan röra sig mellan 2-9v leveranstid. Maila oss för ett estimat av leveranstid på just din produkt.
Om du beställer flera varor med olika lång leveranstid på en och samma gång, kan varorna komma skickas i en och samma sändning när samtliga varor kommit Stockton tillhanda. Efter att du lagt din beställning skickas en orderbekräftelse till din angivna e-postadress, om ni ej mottar denna, kontakta oss. När ordern skickas från vårt lager får du ett e-mail med ett sändningsnummer samt en länk som gör det möjligt för dig att spåra ordern. Om leveranstiden mot förmodan blir längre än vad som angivits så meddelar vi dig om detta snarast möjligt efter det att förseningen kommit oss tillkänna. Flera av speditörerna aviserar innan leverans via telefon eller e-post, där du får förslag på dag och tid för leverans. Vid vissa mindre försändelser meddelas du endast via e-post när varorna skickas och du blir sedan aviserad när varorna kan hämtas på närmsta utlämningsställe/servicepoint. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar.

Leverans till övriga länder

Alla priser är inklusive svensk moms. Stockton använder det fraktsätt som passar bäst för varan. Leveranskostnad tillkommer för leverans utanför Sverige. Leveranstiden kan förväntas vara  något längre än för leveranser inom Sverige, kontakta support@stockton.se för vidare information

Instruktion vid mottagande av varor

När ni mottager er leverans är det beställarens fulla ansvar att inspektera förpackning och varan. Detta skall ske i samband med mottagande av försändelsen och kund skall då meddela postombudet/speditören om man finner eventuella skador och få skriftlig kopia på registrerad skada, som vidarebefordras till Stockton. Skulle det sen visa sig att varan är skadad går det endast isåfall att försöka reklamera detta till speditören, om det finns en notering om emballageskada hos speditören. Skada, minskning av antal kolli, eller förlust som är synlig, ska anmälas genast vid godsets mottagande och antecknas i det kvitterade exemplaret av transportdokumentet eller annan handling. Fota skada och emballage noggrant, både för det fall emballaget är skadat eller inte. Mottagare av en sändning är skyldig att i omedelbar anslutning till mottagandet kontrollera om varan har en av emballaget dold skada. Fraktskador skall sedan anmälas till oss inom 3 timmar. Om du har hemleverans till dörr är det viktigt att du är hemma vid mottagandet av varorna för att göra kontrollen ovan. Egna överenskommelser med chauffören exempelvis att ställa av varan även om du inte är hemma, görs på egen risk.

Montering kan förekomma för vissa produkter, isåfall kan beskrivningen vara på engelska.

Hur levereras varorna?

Poståkeri/speditör:
 Används vid större och tyngre gods. Leverans sker till portdörren om du bor i lägenhet och tomtgränsen om du bor i hus (vid normal framkomlighet) normalt helgfri vardag mellan kl 8-17, inbärning ingår ej.

Observera att man som mottagare inte kan bestämma leveransintervall då det styrs av Postens/speditörens fasta rutter på din ort. Försändelsen kan komma att levereras med internationell lastbil på upp till 28m längd varvid det måste vara möjligt att komma fram med sådant transportmedel till vald leveransadress. Postombud:
 Paket under 20 kg kan komma att levereras till närmsta utlämningsställe annars gäller hemkörning via poståkeri, vänligen ange ditt mobilnummer för SMS-avisering som innebär snabbare hantering, annars så får du en avi i brevlådan. Observera att du måste hämta ditt paket inom visst antal dagar, annars går leveransen i retur till oss.

För alla försändelser (förutom brev) bifogas information i e-postavisering som möjliggör spårning av försändelsen. Om du inte mottagit avisering inom en vecka efter att du fått leveransbekräftelsen via e-post ber vi dig att kontakta oss för att undvika att försändelsen returneras.

I de fall brev, postpaket (MyPack) eller lastpall/större paket returneras till Stockton av fraktbolaget på grund av att beställaren/mottagaren 1) inte löst ut paket från utlämningsställe; 2) inte varit anträffbar på uppgivet telefonnummer för avisering; 3) vägrat ta emot leveransen; eller 4) uppgivit felaktiga namn-, adress eller kontaktuppgifter, kommer Stockton debitera beställaren en avgift och för beställningsvaror även behålla varan. För brev och paket uppgår avgiften till SEK 780 inkl. moms och för lastpall/större paket till SEK 2500 inkl. moms. Avgiften tas ut för att täcka Stocktons kostnad för returfrakten samt returadministrationen och debiteras via faktura.

___________________

Stockton Sweden är en bifirma till JespAir AB, organisationsnummer 556877-2213 och rent juridiskt när Stockton nämns på denna sida så är JespAir AB ansvarig part. Stockton reserverar sig för tryckfel, slutförsäljning och eventuella faktafel som kan finnas på vår sida eller i våra annonser. Om du är under 18 år så måste du ha målsmans tillstånd att beställa hos oss. Alla försök till bedrägerier polisanmäls. Stockton förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.

Stockton Sweden
JespAir AB
Stjärnvägen 8
19140 Sollentuna
Sweden