Köpvillkor

ALLMÄNT

Stockton.se säljer huvudsakligen möbler, inredning och belysning via internet till privatpersoner och företag. För att handla hos oss måste du ha fyllt 18 år samt ha en giltig ID-handling för paketförsändelser utfärdad i det land där mottagande sker. Om du är under 18 år behöver du ha fått samtycke till ditt inköp från din vårdnadshavare.

BESTÄLLNING

Beställning av produkter görs på vår hemsida stockton.se.. Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att dina personuppgifter registreras i vårt kundregister.

Det är inte möjligt för oss att ändra fakturauppgifter i efterhand och att i efterhand utfärda fakturor med företagsnamn. Hela betalningsprocessen har överlämnats till Klarna och i och med köp via stockton.se så godkänner du även Klarnas villkor.

BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

Denna integritetspolicy beskriver hur vi samlar in, använder, sparar, lämnar ut och skyddar dina personuppgifter. Stockton är personuppgiftsansvarig för behandlingen och följer alla tillämpliga lagar och regler som finns för att skydda privatpersoners integritet, inklusive personuppgiftslagen (1998:204) (PUL), lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) och sådan annan reglering som implementerar EU:s dataskyddsdirektiv 95/46/EG, EU:s direktiv om integritet och elektronisk kommunikation 2002/58/EG samt EU:s allmänna dataskyddsförordning 2016/679 och eventuella ändringar av, tillägg till eller regleringar som ersätter sådana lagar, förordningar, föreskrifter och regler.

När du genomför ett köp hos Stockton.se så godkänner du per automatik att få nyhetsbrev och liknande för t.ex. marknadsföring via e-post. Det går alltid att avanmäla detta.

För insamling, hantering och lagring av information som inhämtas via cookies hänvisas till avsnittet ”Cookies” nedan.

COOKIES

Stockton och våra serviceleverantörer använder s.k. cookies på våra webbplatser. När du använder stockton.se så godkänner du även användandet av Cookies. En cookie är en liten textfil som skickas från en webbplats till din webbläsare. Cookien kan inte identifiera dig personligen utan endast den webbläsare som finns installerad på din dator och som du använder vid besöket på den aktuella webbsidan (även surfplattor och telefoner med internetuppkoppling omfattas). Olika cookies finns alltså på olika datorer för det fall du använder olika datorer för att nå våra webbplatser.

Cookies skickas till dig från den webbplats du besöker (s.k. förstapartscookie) eller från en annan organisation som levererar tjänster till den aktuella webbplatsen, såsom ett analys- och statistikföretag (s.k. tredjepartscookie). Det finns två sorters cookies, den ena typen kallas sessionscookie och den andra kallas permanent cookie. En sessionscookie skickas till din dator för att webbsidorna ska fungera korrekt under ditt besök. En sessionscookie lagras inte på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare. En permanent cookie lagras däremot i din dator och gör t.ex. så att en webbsida kan känna igen din dators IP-adress och därmed din webbläsare nästa gång du loggar in. Vi använder både sessionscookies och permanenta cookies på våra webbplatser. De behövs huvudsakligen för våra tjänsters funktionalitet, för att hjälpa oss att förbättra vår leverans av produkter och tjänster, ge dig extra funktionalitet eller för att hjälpa oss att rikta relevanta och anpassade annonser till dig.

SERVICELEVERANTÖRER

Vi använder oss av följande serviceleverantörer:

Google Analytics – Statistik över sidbesökare.
Google Ads – Annonsering via Google
Facebook – Sociala media och marknadsföring.
Instagram – Sociala media och marknadsföring.

PRISER

Alla varor i Stocktons sortiment är angivna inklusive moms, förutom företagsleasing som presenteras exklusive moms, och vi förbehåller oss rätten till ev. prisändringar samt reserverar oss för ev. feltryck och slutförsäljning eller felindikation över lager. Reapriserna gäller så långt lagret räcker.

Vid erlagd order mottager köparen en orderbekräftelse till sin mailadress. Vid felaktigheter såsom förklaringsmisstag eller liknande, avseende det pris eller den produktinformation som anges i orderbekräftelsen eller fakturan, så har Stockton rätt att korrigera sådant pris eller information. Kund äger då rätt att avbeställa sin order inom 2 dagar utan kostnad om korrigeringarna ej godkännes. Vi förbehåller oss rätten att neka en order och reserverar oss för eventuella tryckfel och prisförändringar. Stockton äger rätt att ändra priser på hemsida utan föregående avisering. Vi reserverar oss även för att lagervaror sålt slut eller att produkter utgått hos leverantör. Färgåtergivningen på produktbilden kan eventuellt vara något missvisande p.g.a. t.ex. grafiska inställningar på datorskärmen. Produkterna är ofta handgjorda av skickliga hantverkare och små variationer i utseende kan förekomma och gör produkterna unika. Produktinformation och monteringsanvisning etc. på engelska förekommer. Vid köp av belysning ingår inte ljuskälla (“glödlampa”). För frågor om montering etc, kontakta oss innan köp för information.

REA, rabatt, kampanjer, rabattkoder etc kan inte utnyttjas/tillgodoföras på sedan tidigare redan lagda ordrar och beställningar, oavsett om de är levererade eller ej. Eventuella rabattkoder kan inte utnyttjas på redan rabatterade/REA-varor. Rabattkoder kan endast användas per köp, de går ej att kombinera med varandra eller med andra kompensations- eller ersättningskoder.

Stockton förbehåller sig rätten att alltid, oavsett orsak, kunna avbryta en lagd order/beställning. Detta gäller hela ordern eller delar av den. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning eller utgångna produkter. Vid eventuella felaktigheter i t.ex. angivande av pris, lagerdifferenser, leveranstid, produktinformation etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand.

PERSONUPPGIFTER

När du handlar på Stockton.se eller när du blir medlem i vår kundklubb uppger du information som namn, adress, e-postadress och telefonnummer, och i samband med din beställning eller inträde som medlem godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Uppgifterna används för identifikation, administration och för kommunikation med dig som medlem eller användare av Stockton.se, som exempelvis kundanpassade erbjudanden. Uppgifterna används också för kundanalyser och statistik. Personuppgifter kan registreras som kundnummer av Stockton. Vi behandlar dina personuppgifter med högsta försiktighet och garanterar, i enlighet med Personuppgiftslagen (PUL 1998:204), att dina kunduppgifter endast används av stockton.se. Undantaget är att ditt personnummer används av tredjepart (Klarna AB) för att göra kreditkontroll vid faktura eller delbetalning som betalningsalternativ.

Enligt Personuppgiftslagen har du rätt att få ta del av den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta då vår kundtjänst på support@stockton.se.

FÖRETAG/HOTELL/OFFENTLIGA INREDNINGAR

Vi säljer inte bara möbler och inredning till privatpersoner utan även till företag, kommersiella projekt och event. Kontakta oss på support@stockton.se för information och ev. mängdrabatter samt personligt inredningsmöte.

BETALNINGSALTERNATIV

Du betalar via Klarna. Du kan oftast även handla med faktura och delbetalningar, och isåfall görs en kreditkontroll görs då online och är enligt Klarnas bedömning om kreditvärdighet. Du måste ange personnummer alternativt organisationsnummer samt att adressen du anger måste vara den adress som köparen/företaget är bokförd på. Betalningsvillkor blir då enligt Klarnas för stunden gällande villkor. Om fakturan inte betalas i tid kan påminnelseavgift samt dröjsmålsränta enligt Klarnas gällande villkor + gällande referensränta komma läggas till. Det åligger kunds ansvar att se till att faktura tas emot i mail, och att således vid behov t.ex. kontrollera ev. skräppost.

ÖPPET KÖP/ÅNGERRÄTT/RETUR/BYTE

Som privatperson har du enligt rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du mottagit varan, meddela oss detta på support@stockton.se.

Undantag från detta är om varan är en beställningsvara. Du ser om varan är en beställningsvara i produktinformationen vid produkten. Lagd order är vid beställningsvara bindande. Stockton ser till att aktuell summa återbetalas inom 30 dagar i det fall konsumenten på riktiga grunder häver köpet. Ångerrätten gäller endast om nedanstående krav uppfylls:

  • Varan är oanvänd och felfri utan skador eller fläckar
  • Förpackningen och förpackningsmaterialet är oskadat, ren och komplett,
  • Varan ej var en beställningsvara vid ordertillfället,
  • Faktura/kvitto finns och kan uppvisas,
  • Featherbed, lakan, täcken, påslakan, örngott, kuddar och handdukar är ej föremål för öppet köp/ångerrätt/byter då vi på dessa måste garantera hygien.

Ångrar du ditt köp får du om ovan uppfylles köpesumman för själva produkten tillbaka (d.v.s ej t.ex. våra fraktkostnader). Vid utövande av ångerrätten ombesörjer och betalar du för returfrakten. (DHL, Postnord, Bring, DSV, TNT, UPS eller Schenker). Den returnerade varan skall vara samma skick som när du mottog den, och ska returneras i, samt med, sitt originalemballage, packmaterial etc och skall vara oss tillhanda inom 7 dagar från godkänd returbegäran. Vid retur betalar du returfrakten och ansvarar för varans skick under returfrakten. Vid återbetalning kommer stocktons fraktavgift samt eventuella kostnader för emballering och pallkostnad från oss till dig som kund att dras bort från totalsumman. Vänligen kontakta oss innan retur så återkommer vi med uppgifter till vilken adress den skall skickas. Stockton godkänner inte returer till ombud/servicepoint, vi kan ej hämta ut leveranser, paketet/kollit måste skickas till oss som företagspaket. Använd en tjänst avsedd för leverans till företag, så paketet inte går till ett ombud.

Om returen ej godkänns efter mottagande kan du som kund få varan återskickad till dig, mot erläggande av faktisk fraktkostnad samt även en administrativ avgift om 299kr (förskottsbetalning).

Det är du som kund som till fullo ansvarar för varan fram till vi mottagit den i retur. Kommer varan eller dess förpackning fram i ej nyskick, så avgör Stockton hur stor minskning av återbetalning av summa som skall ske.

Det är du som kund som till fullo ombesörjer, ansvarar för, och bekostar, returfrakten enligt Stocktons direktiv. Vi har inte möjlighet att hjälpa till med fraktsedlar eller liknande för retur och returen måste ske med fraktbolag, och kan t.ex. ej lämnas över personligen.

Kontakta oss på support@stockton.se

För företag gäller inte öppet köp/ångerrätt/bytesrätt.

PRODUKTGARANTI / REKLAMATION

Har ni en fråga om garanti eller reklamation gäller följande:

  • Stockton följer de av Konsumentköplagen uppsatta regler för garantier och reklamationer.
  • Beskriv utförligt samt bifoga tydliga bilder i mailet på vad som är fel på produkten.
  • Då flertalet av produkterna är handtillverkade kan det av naturliga skäl ibland bli avvikelser i design och storlek mot bilderna eller inom en serie. Produkter med glas och/eller kristall/kristallglas kan ha sina variationer och även innehålla bubblor eller ojämnheter då även de är handtillverkade. Även färger och finish kan upplevas annorlunda på skärm mot verkligheten. Inget av detta är grund för reklamation eller ångerrätt. Kontakta gärna oss i förhand om frågor om just den produkt du är intresserad av. Stockton har tygprover tillgängliga för flertalet av klädslar, kontakta oss gärna i förväg för att se om det finns möjlighet till tygprov.
  • I ärenden gällande garanti/reklamation kontaktar ni oss på support@stockton.se
  • Faktura/kvitto samt Shipping Mark (Shipping Mark gäller produkter från Eichholtz, återfinns på varans kartong) skall alltid uppvisas vid åberopande av garanti eller reklamation
  • Under tiden reklamationen blir utredd får produkten inte användas
  • Yttre åverkan som skadat, missfärgat eller på något sätt ändrat produkten är ej grund till reklamation/garantiåtgärd. Exempel på detta kan vara (men ej begränsat till) målat om produkten eller delar av den, ändrat produktens konstruktion, solblekning, egengjorda egna modifieringar etc.
  • Begagnat inköpt produkt, visningsexemplar eller produkt som ersatts ekonomiskt mot eller kompenserats för t.ex. skada, produktionsfel, transportskada o.dyl. är ej föremål för garanti/reklamation. Har kund ersatts med kompensation så är all vidare reklamations- eller garantirätt förbrukad.
  • Normalt slitage är ej grund för reklamation/garanti
  • Kund skall finnas tillgänglig för upphämtning av gods på samma adress som varan/varorna levererades till, för upphämtning av större gods av transportör. Om kund ej är på plats och tillgänglig för att lämna ut godset och transportör på angiven dag och tid får en bomkörning kan en avgift komma att tas ut.
  • Transportör hämtar retur enligt leveransvillkoren då kund tog emot varan, d.v.s. var det hemleverans till trottoar så hämtas returen på trottoar och inte med in/utbärning, paketering eller liknande. Samma sak gäller vid ev. utbyte, ny vara levereras enligt ursprungliga leveransvillkor (t.ex. trottoar eller till utlämningsställe/service point)
  • För mindre gods som går skicka i retur via utlämningsställe/Service Point skall kund vid garanti/reklamationsretur lämna in godset på service point/utlämningsställe som transportör använder.
  • Vid alla returer, oavsett orsak, är det du som kund som ansvarar att produkten packas väl och fullgott för transport till slutdestinationen utan att ta skada och det är du som kund som är ansvarig för ev. demontering och liknande.  Om undermålig packning sker vilket leder till ytterligare skador, så kan avdrag på återbetalning ske efter Stocktons bedömning.
  • För det fall kund inte returnerar den produkten som skall i retur enligt överenskommelse och/eller villkoren förbehåller sig Stockton att fakturera/ta betalt för dess fulla ursprungsvärde med 30 dagars betalningsfrist.

SKÖTSELRÅD

Kontakta oss för skötselråd på den/de produkter du undrar om. Stockton tar inget ansvar för produkter som inte skötts enligt skötselråden.

DEMO-EX, VISNINGS-EX och liknande

Vid köp av demo-ex, visnings-ex, styling-ex eller liknande kan vissa yt-defekter och skönhetsfel förekomma. Ångerrätt eller öppet köp gäller ej för dessa produkter som klassas som andrasortering.

DEMO/Visnings-ex levereras inte i sin originalförpackning.

TVIST

Vid en eventuell tvist följer Stockton den Allmänna Reklamationsnämndens beslut.
Konsument kan även om så önskas använda sig av “Tvistlösning på Nätets” formulär: ec.europa.eu/consumers/odr

LEVERANS & LEVERANSKOSTNADER SVERIGE

Leverans av mindre försändelser sker till servicepoint/utlämningsställe för uthämtning. Större försändelser skickas hem med leverans vardag dagtid. Order för en (1) leverans inom Sverige är inkluderat i priset som syns på produkten. Detta betyder t.ex. att om vi måste skicka om varorna pga ej uthämtad order eller byte, så kommer detta nya utskick att debiteras dig som kund.

HJÄLPER TRANSPORTÖR/SPEDITÖR TILL ATT BÄRA IN VARORNA?

Nej. Om du bor i lägenhet levererar transportören till portdörren eller trottoarkant och till tomtgränsen om du bor i hus (vid normal framkomlighet). Produkterna vi säljer på Stockton.se är gedigna och väger ofta mycket, så planera in detta inför leverans.

LEVERANSTID

Normal leveranstid är ca 2-8 arbetsdagar om varan finns i lager. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning. Ett flertal av varorna är beställningsvara, om så är medeltiden för leverans av beställningsvaror oftast ca 3-4 veckor, men kan vara längre. Maila oss för ett estimat av leveranstid på just din produkt om leveransen är tidskänslig.

Om du beställer flera varor med olika lång leveranstid på en och samma gång, kan varorna komma skickas i en och samma sändning när samtliga varor kommit Stockton tillhanda. Efter att du lagt din beställning skickas en orderbekräftelse till din angivna e-postadress, om ni ej mottar denna, kontakta oss.

Vänligen notera att de leveranstider vi kommunicerar på vår hemsida är uppskattningar från våra leverantörer och kan därför komma att ändras utan föregående avisering.

Om leveranstiden mot förmodan blir längre än vad som angivits så meddelar vi dig om detta snarast möjligt efter det att förseningen kommit oss tillkänna. Flera av speditörerna aviserar innan leverans via telefon eller e-post, där du får förslag på dag och tid (vardag, dagtid) för leverans. Vill ni ha andra leveransalternativ maila oss innan köp så tittar vi på lösningar. Vid vissa mindre försändelser meddelas du endast via e-post när varorna skickas och du blir sedan aviserad när varorna kan hämtas på närmsta utlämningsställe/servicepoint. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar.

Stockton kan inte lämna någon leveransgaranti för varor som inte finns i lager när du gjorde din beställning eller för varor som lämnat vårt lager/logistikcenter. Det betyder att den totala leveranstiden innan varan når dig kan bli längre än vad som anges som normalt för valt fraktsätt om transportören själv orsakar en försening.

LEVERANS TILL ÖVRIGA LÄNDER

Alla priser är inklusive svensk moms. Stockton använder det fraktsätt som passar bäst för varan. Leveranskostnad tillkommer för leverans utanför Sverige. Leveranstiden kan förväntas vara något längre än för leveranser inom Sverige, kontakta support@stockton.se för vidare information

INSTRUKTION VID MOTTAGANDE AV VAROR

När ni mottager er leverans är det du som beställare/kund hos Stockton fulla ansvar att inspektera förpackning och varan. Detta skall ske i samband med mottagande av försändelsen och beställaren skall då meddela postombudet/speditören om man finner eventuella skador och få skriftlig kopia på registrerad skada, som vidarebefordras till Stockton. Skulle det sen visa sig att varan är skadad går det endast isåfall att försöka reklamera detta hos transportföretaget, om det finns en notering om emballageskada hos speditören.

Skada, minskning av antal kolli, eller förlust som är synlig, ska anmälas genast vid godsets mottagande och antecknas i det kvitterade exemplaret av transportdokumentet eller annan handling. Fota skada och emballage noggrant, både för det fall emballaget är skadat eller inte. Du som beställare/kund hos Stockton är skyldig att i omedelbar anslutning till mottagandet kontrollera om varan har en av emballaget dold skada.

Skador eller defekter, av alla orsaker eller art, skall anmälas till Stockton samma dag som mottagandet. Behåll förpackning/kartong i det skick som godset kom i fram till ärendet är avslutat, och maila oss förutom tydliga bilder på skadan, en bild på hela produkten samt bilder på kartong(er) samt förpackning(ar) som visar på eventuella skador eller ej på den/dessa inom ett dygn från mottagandet. Detta då transportörerna i sin tur kräver in redovisning av detta för att ersätta. Om detta ej tillgodoses står Stockton ej ansvarig för transportskadat gods. För produkter från Eichholtz behövs även en bild på “shipping mark” som sitter på kartongens utsida. Om du har hemleverans till dörr är det viktigt att du är hemma vid mottagandet av varorna för att göra kontrollen ovan. Egna överenskommelser med chauffören, exempelvis att ställa av varan även om du inte är hemma, görs på egen risk.

Endast om ovan instruktioner följts kan vi processa reklamation av transportskada/förlust etc.

Montering kan förekomma för vissa produkter, isåfall kan beskrivningen vara på engelska. Vissa varor kommer med fästanordningar (t.ex. skruv) för t.ex. vägg, och dessa är generella fästanordningar och kan komma behövas ersättas med fästanordning (t.ex. skruv/plugg) som behövs för just ditt underlag/vägg, vilket är på kunds ansvar att ombesörja och säkra upp.

HUR LEVERERAS VARORNA?

Poståkeri/speditör: Används vid större och tyngre gods. Leverans sker till portdörren om du bor i lägenhet och tomtgränsen om du bor i hus (vid normal framkomlighet) normalt helgfri vardag mellan kl 8-17, inbärning ingår ej.

Observera att man som mottagare inte kan bestämma leveransintervall då det styrs av Postens/speditörens fasta rutter på din ort. Försändelsen kan komma att levereras med internationell lastbil på upp till 28m längd varvid det måste vara möjligt att komma fram med sådant transportmedel till vald leveransadress. Postombud: Paket under 20 kg kan komma att levereras till närmsta utlämningsställe annars gäller hemkörning via poståkeri, vänligen ange ditt mobilnummer för SMS-avisering som innebär snabbare hantering, annars så får du en avi i brevlådan. Observera att du måste hämta ditt paket inom visst antal dagar, annars går leveransen i retur till oss. Det är du som kund som är ansvarig att rätt leveransuppgifter samt kontaktdetaljer (e-mail samt telefon) är korrekt angivna vid order och håller dem uppdaterade om ändring skulle ske.

För alla försändelser (förutom brev) bifogas information i e-postavisering som möjliggör spårning av försändelsen. Om du inte mottagit avisering inom en vecka efter att du fått leveransbekräftelsen via e-post ber vi dig att kontakta oss för att undvika att försändelsen returneras.

I de fall brev, postpaket (MyPack) eller lastpall/större paket returneras till Stockton av fraktbolaget på grund av att beställaren/mottagaren 1) inte löst ut paket från utlämningsställe; 2) inte varit anträffbar på angivet telefonnummer för avisering; 3) vägrat eller ej kunnat ta emot leveransen; eller 4) uppgivit felaktiga namn-, adress eller kontaktuppgifter, kommer Stockton debitera beställaren en avgift och för beställningsvaror även behålla varan utan ersättning/återbetalning.

För brev och paket som hanteras via utlämningsställe/”service point” uppgår avgiften till 1500kr ink. moms per paket. För paket som går med hemleverans uppgår avgiften till SEK 2900 inkl. moms per paket och för lastpall/större paket till SEK 5000 inkl. moms per paket/pall. Avgiften tas ut för att täcka Stocktons kostnad för returfrakten samt returadministrationen.

FORCE MAJEURE

Om vårt fullgörande av våra åtaganden enligt dessa villkor eller ingångna avtal väsentligen försvåras eller förhindras på grund av omständigheter som vi inte kan råda över och som vi inte skäligen kan ha förutsett, ska detta befria oss från fullgörande av våra förpliktelser, samt skadestånd och andra påföljder (s.k. force majeure). Sådana oförutsebara händelser kan vara krig, naturkatastrofer, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, samt andra fördyrande omständigheter och händelser utanför vår kontroll.

___________________

Stockton Sweden är en bifirma till JespAir AB, organisationsnummer 556877-2213 och rent juridiskt när Stockton nämns på denna sida så är JespAir AB ansvarig part. Stockton reserverar sig för tryckfel, slutförsäljning och eventuella faktafel som kan finnas på vår sida eller i våra annonser. Om du är under 18 år så måste du ha målsmans tillstånd att beställa hos oss. Alla försök till bedrägerier polisanmäls. Stockton förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.

Stockton Sweden
JespAir AB
Stjärnvägen 8
19140 Sollentuna
Sweden